Met een mandarijnenboom haal je de subtropen in huis

Mandarijnen zijn gezond, want ze bevatten onder meer vitamine C. Zou het niet leuk zijn als je ze van je eigen mandarijnenboom kunt oogsten? Naast vitamine C, dat goed is voor je immuunsysteem, wat maakt nog meer de mandarijn zo gezond? Ze bevatten bovendien de vitamines A, B1, B2, B6 en B11. En wat mineralen betreft, praten we over zink, fosfor, calcium en magnesium. En mandarijnen bevatten ook vezels, die goed zijn voor de stoelgang.

De oorsprong en andere informatie

De officiële naam van de mandarijnenboom is Citrus reticulata en komt oorspronkelijk uit China. De boom kwam in 1845 naar Spanje. Over waar de naam mandarijn vandaan komt, doen diverse verklaringen de ronde. Een daarvan is, dat in China de mandarijn een vrucht voor de welgestelden was en de hoogste Chinese ambtenaren werden de Mandarijnen genoemd. De mandarijn was een van de drie originele citrusvruchten, naast de citroen en de pomelo. De welbekende sinaasappel is dus een gekruiste vrucht. Ook de huidige mandarijn is een kruising, namelijk tussen de originele mandarijn en de pomelo. In 2019 werden wereldwijd 35,4 miljoen ton aan mandarijnen geproduceerd. China was met 56% daarvan de grootste producent. Egypte, Turkije, Spanje en Marokko produceerden meer dan een miljoen ton elk.

De mandarijnenboom in huis

De mandarijnenboom is niet winterhard. ‘s Zomers, half mei tot september, kan de boom naar buiten en moet dan in de zon of halfschaduw staan. Zet hem dan niet onmiddellijk in de volle zon, maar geleidelijk. Echter in de winter moet de boom naar binnen en op een lichte en koele (4 – 10 °C) plaats staan. Hij is bladhoudend en de bloeiperiode met geurende bloempjes is april – juni. Het jaar erop zijn de vruchten dan rijp en dus eetbaar Daarvoor is een goede verzorging nodig. De Citrus reticulata kan tot 2 meter hoog worden. Een keer per jaar de lange uitlopers wegknippen.